Стратегія розвитку Локницької сільської ради на 2020-2025 роки
1. Сталий економічний розвиток |
|
м
Стратегія розвитку Локницької сільської ради на 2020-2025 роки
2020 рік
Зміст
ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ…..………………………………………………………………………………..3
ВІТАЛЬНЕ СЛОВО СІЛЬСЬКОГО ГОЛОВИ.………………………………………………………….4
- ВСТУП………………………………………………………………………………………………………….5
- МЕТОДОЛОГІЯ ТА ОПИС ПРОЦЕСУ РОБОТИ………………………………………………………...6
- КОРОТКА ХАРАКТЕРИСТИКА ГРОМАДИ………………………………………………………………9
- ПРИРОДНІ РЕСУРСИ………………………………………………………………………………….12
- ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ……………………………………………….…………………………13
- ІНФРАСТРУКТУРА ЛОКНИЦЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ………………………...……..……………13
- ГОСПОДАРСЬКИЙ КОМПЛЕКС…………………………………………………….………………..16
- ФІНАНСОВО-БЮДЖЕТНА СФЕРА…………………………………………………………………..17
- ГОЛОВНІ ЧИННИКИ СТРАТЕГІЧНОГО ВИБОРУ……………………………………………………..21
- ДЕЯКІ ПРОГНОЗИ РОЗВИТКУ ЛОКНИЦЬКОЇ ГРОМАДИ ДО 2025 РОКУ………...…….……21
- СЦЕНАРІЇ РОЗВИТКУ ЛОКНИЦЬКОЇ ГРОМАДИ……………………………………….………....22
- СТРАТЕГІЧНЕ БАЧЕННЯ РОЗВИТКУ ЛОКНИЦЬКОЇ ГРОМАДИ………………………..……..24
- SWOT/TOWS-АНАЛІЗ ЛОКНИЦЬКОЇ ГРОМАДИ……………………………………………..……24
- СТРАТЕГІЧНІ, ОПЕРАЦІЙНІ ЦІЛІ ТА ЗАВДАННЯ………………………………………………...….29
СТРАТЕГІЧНА ЦІЛЬ 1. СТАЛИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК………………………………..……..31
Операційна ціль 1.1. Підтримка розвитоку малого та середнього бізнесу…………………..…….32
Операційна ціль 1.2. Розвиток аграрного виробництва і переробки с/г продукції………….....…33
Операційна ціль 1.3. Розвиток сільського зеленого туризму………………………………………...33
Операційна ціль 1.4. Впровадження енергоефективних технологій у громаді……...……….…...34
СТРАТЕГІЧНА ЦІЛЬ 2. ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ЖИТТЯ………………………………………….…..35
Операційна ціль 2.1. Покращення інфраструктури у громаді……………………………………......35
Операційна ціль 2.2. Покращення медичних послуг………………………………………………..…36
Операційна ціль 2.3. Модернізація освітніх закладів…………………………………………..……..37
Операційна ціль 2.4. Розвиток культури та спорту………………………………………………..…..38
- ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ ………………………………………………………………………...…40
ЧАСОВІ РАМКИ І ЗАСОБИ РЕАЛІЗАЦІЇ………………………………………………………….……..40
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ТА ПОКАЗНИКИ СТРАТЕГІЧНОЇ ПРОГРАМИ 1. СТАЛИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК………………………………………………………………………………41
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ТА ПОКАЗНИКИ СТРАТЕГІЧНОЇ ПРОГРАМИ 2. ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ЖИТТЯ……………………………………………………………………………………………..43
ПРИПУЩЕННЯ ТА РИЗИКИ………………………………………………………………………………44
РЕКОМЕНДАЦІЇ……………………………………………………………………………………………..45
- СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ, МОНІТОРИНГУ ТА ОНОВЛЕННЯ СТРАТЕГІЇ………………………..46
УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ………………………………………………….46
ПРОЦЕДУРА МОНІТОРИНГУ СТРАТЕГІЇ…………………………………………………………..….47
- КАТАЛОГ ТЕХНІЧНИХ ЗАВДАНЬ НА ПРОЕКТИ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ……………………..48
ТЕХНІЧНІ ЗАВДАННЯ НА ПРОЕКТИ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ СТРАТЕГІЧНОЇ ПРОГРАМИ 1. «СТАЛИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК»………………………………………………….……………48
ТЕХНІЧНІ ЗАВДАННЯ НА ПРОЕКТИ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ СТРАТЕГІЧНОЇ ПРОГРАМИ 2. «РОЗВИТОК ТЕРИТОРІЙ»………………………………………………………………………………..63
Перелік таблиць
Таблиця 1. Принципи місцнвого розвитку……………………………………………………………..6
Таблиця 2. Учасники Робочої групи з підготовки Стратегії…………………………………………6
Таблиця 3. Населені пункти Локницької ТГ та їх характеристика…………………………….…..11
Таблиця 4. Фактори SWOT Локницької громади (за результатами засідання робочої групи 16 жовтня 2018 року)…………………………………………………………………………………………24
Таблиця 5. Стратегічні, операційні цілі та завдання………………………………………………...30
Таблиця 6. Стратегічна програма 1. «Сталий економічний розвиток» та території впливу….40
Таблиця 7 Орієнтовний фінансовий план Програми «Сталий економічний розвиток»…..…...41
Таблиця 8. Стратегічна програма 2. «Підвищення якості життя» на території впливу……..…42
Таблиця 9. Орієнтовний фінансовий план Програми «Підвищення якості життя»………...…..43
Перелік скорочень
ВВП – валовий внутрішній продукт
ВРП – валовий регіональний продукт
ДНЗ – дошкільний навчальний заклад
ЄС – Європейський Союз
ЖКГ – житлово-комунальне господарство
ЗНО – зовнішнє незалежне оцінювання
ЗУ – Закон України
КУВ – Комітет з управління впровадженням стратегічного плану
МСБ – малий та середній бізнес
МТД – міжнародна технічна допомога
ОДА – обласна державна адміністрація
ОМС – органи місцевого самоврядування
ОТГ – об‘єднана територіальна громада
ПТНЗ – професійно-технічні навчальні заклади
РДА – районна державна адміністрація
СОК – сільськогосподарський обслуговуючий кооператив
ТЗ – технічне завдання на проект місцевого розвитку
ТПВ – тверді побутові відходи
ЦНАП – центр надання адміністративних послуг
Вітальне слово сільського голови
Шановні мешканці об’єднаної громади!
Локницька об’єднана територіальна громада утворена 24 травня 2016 року в рамках адміністративно-територіальної реформи та Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». До її складу увійшли 4 сільські ради та 14 населених пунктів. Адміністративний центр громади розташований у селі Локниця.
Процес об’єднання супроводжувався різними труднощами, які вдалось подолати. Зараз ми знаходимось на важливому етапі свого розвитку, адже існуємо вже не просто як окремі населені пункти, а як об’єднана територіальна громада.
Кожен орган місцевого самоврядування, який увійшов до складу об’єднаної територіальної громади, до об’єднання мав свої власні пріоритети розвитку та власну систему ціностей щодо управління ресурсами. Після об’єднання ці пріоритети мають бути переглянуті та вироблені єдині підходи до управління «об’єднаними» ресурсами громади. Стала очевидною потреба формування стратегії розвитку громади, яка б з’єднала території колишніх сільських рад не тільки у вигляді адміністративно-територіального утворення, а сприяла усвідомленню людей жити однією великою родиною. Виникла необхідність розробити документ, який розглядає процес стратегічного управління територією об’єднання територіальної громади в єдності всіх населених пунктів.
При розробці Стратегії розвитку громади необхідно врахувати пропозиції, думки, бачення розвитку всіх верств населення, тому була створена робоча група, в яку увійшли представники громадкості,адміністративних одиниць, які увійшли до складу Локницької об’єднаної територіальної громади, депутатів, громадських активістів, фахівців та органівмісцевого самоврядування. Загалом, це соціально актині люди різних професій та вікових категорій. Окрім того, у громаді провели опитування мешканців, які висловили свою думку щодо проблем розвитку та бачення того, якою має бути наша громада у майбутньому. Всі думки були враховані під час підготовки цього документу.
Процес стратегування відбувався за експертної підтримки, забезпеченої Рівненським відокремленим підрозділом установи «Центр розвитку місцевого самоврядування», що працює в рамках програми «U-LEAD з Європою» та фінансується Європейським Союзом і його державами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією та надає підтримку українському уряду в здійсненні важливої реформи децентралізації в Україні. Співпраця органів місцевого самоврядування та інститутів громадянського суспільства в питаннях регіонального розвитку є дуже важливою і потрібною.
Заходи, які передбачаються Стратегією, будуть щорічно розглядатись виконавчим комітетом під час розвитку щорічних програм соціально-економічного та культурного розвитку громади.
Виконання заходів, які заплановані в Стратегії, вимагає швидких темпів економічного розвитку і значної мобілізації бюджетних коштів, тому виконавчий комітет бере на себе зобов’язання створити необхідні передумови для виконання поставленої мети.
У результаті роботи зі стратегічного планування розвитку Локницька громада отримує документ, завдяки якому зможе раціонально організувати свою діяльність та стратегічно розподілити обмежені ресурси. Наявність стратегії розвитку громади дасть змогу об’єктивно оцінити соціально-економічний та ресурсний потенціали території та сформувати її інвестиційну привабливість.
Бажаю усім нам наполегливості у розвитку та зміцненні нашої громади.
Запрошую до співпраці всіх не байдужих громадян.
З повагою,
Сільський голова
Петро Харковець
1. ВСТУП
Процес децентралізації влади, що розпочався в Україні у 2014 році, призвів до утворення
28 серпня 2016 року Локницької сільської об’єднаної територіальної громади.
Спроможні об‘єднані територіальні громади (далі ОТГ) повинні стати базовим елементом ефективної системи влади в Україні. На етапі створення громада зустрілася з багатьма викликами, серед яких є:
- відсутність загальноприйнятих пріоритетів щодо забезпечення надання базових послуг мешканцям ОТГ. Кожен орган місцевого самоврядування, який увійшов до складу ОТГ, до об‘єднання мав власні пріоритети розвитку та власну систему цінностей щодо управління ресурсами. Після об‘єднання ці пріоритети, очевидно мають бути переглянуті та мають бути вироблені підходи до управління «об‘єднаними» ресурсами.
- потреба ефективного управління новими земельними, бюджетними ресурсами, які стали доступними для ОТГ і можуть бути використані для розвитку,
- збільшення кількості зацікавлених сторін, з якими потрібно узгоджувати прийняття рішень у межах ОТГ.
У більш широкому контексті Локницька громада повинна ефективно відповідати зовнішнім викликам, таким як глобалізація економіки, підвищення мобільності трудових ресурсів та пов‘язаний з цим ріст безробіття, посилення міжнародної конкуренції за інвестиції та розвиткові ресурси.
Відповіддю на ці та деякі інші виклики може стати перспективне (середньо- та довгострокове) планування ОТГ. У цьому контексті важливим є не тільки (і не стільки) результат (планувальний документ), скільки сам процес його створення за участі широкого кола зацікавлених сторін – представників різних населених пунктів, різних підприємств, установ та організацій, різних політичних поглядів.
Під час дискусій, що відбувалися у процесі стратегуванняЛокницької ОТГ, переважно, використовувався термін «стратегічне планування об‘єднаної громади». Однак, цей термін («стратегічне планування») не може бути повноцінно застосованим на першому етапі створення ОТГ(у 2016-2019 рр.) з наступних причин:
- Однією з ознак «стратегічності» плану є довгостроковий (понад 5 років) період планування. У новоствореної Локницької ОТГ, умовно кажучи, відсутня «історія», тобто, неможливо відстежити поведінку територіальної громади як цілісної територіальної соціально-економічної системи за попередні періоди, а період ідентифікації базових умов, які матимуть суттєвий вплив на подальшу суб‘єктність ОТГ, відбуватиметься упродовж 2020-2025 років.
- Стратегія громади повинна узгоджуватися зі стратегіями вищого рівня – області, країни. Наразі, стратегії вищого рівня розроблені на період до 2020 року, розробляються до 2025р.
2. МЕТОДОЛОГІЯ ТА ОПИС ПРОЦЕСУ РОБОТИ
Підготовка стратегічного плану відбувалася у відповідності до методології, запропонованої Проектом Європейського Союзу «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні» та Інститутом громадянського суспільства (м. Київ).
Методологія розглядає сталість (сталий розвиток) і соціальну інтеграцію як основні принципи місцевого розвитку, - як це викладено в таблиці.
Відповідальне управління навколишнім середовищем та раціональним використанням природних ресурсів |
Здорова і справедлива громади |
|
|
Стала економіка |
Практика належного управління |
|
|
Залучення широкого кола громадян до творення стратегічного плану розвитку територіальної громади дозволяє, ідентифікувати та знайти прийнятні шляхи усунення проблем громади, забезпечити налагодження діалогу між громадськістю та владою. При цьому однією з основних складових процесу планування є обов’язкова участь у ньому усіх активних та зацікавлених представників громади. Розроблена таким чином стратегія відображає інтереси усіх громадян, а тому сприймається громадою як «своя». Створений разом з громадою стратегічний план незалежно від особистісних якостей керівників, або політичної ситуації спрямовується на покращення стандартів життя, зміцнення місцевої демократії, виховання суспільно-активних громадян – патріотів своєї громади.
Локницька сільська рада Зарічненського району Рівненської області розпорядження сільського голови від 04 жовтеня 2018 року №80 було затверджено Положення про робочу групу з розробки Стратегії розвитку Локницької сільської ради на 2019-2024 роки та визначено персональний склад робочої групи.
№ п/п |
Прізвище, ім’я та по батькові учасника робочої групи |
Місце роботи, посада |
|
Харковець Петро Степанович |
Локницька сільська рада, сільський голова |
|
Швайко Олена Олександрівна |
Локницька сільська рада, заступник сільського голови |
|
Микитин Тарас Миронович |
Радник з питань регіонального розвитку Рівненського відокремленого підрозділу установи «Центр розвитку місцевого самоврядування» |
|
Палей Ірина Михайлівна |
Локницька сільська рада, секретар |
|
Вакуліч Жанна степанівна |
Локницька сільська рада, староста сіл Кухче, Новосілля, Радове |
|
Вовчук Альона Михайлівна |
Локницька сільська рада, староста сіл Кутин, Задовже, Заозер’я, Кутинок, Любинь |
|
Ташликович Валентина Валентина Миколаївна |
Локницька сільська рада, староста сіл Нобель, Дідівка, Млин, Котира |
|
Павлович Тетяна Михайлівна |
Локницька сільська рада, головний бухгалтер |
|
Алексіюк Ірина Адамівна |
ЛокницькаЛАЗПСМ, медична сестра |
|
Курин Наталія Сергіївна |
Локницька сільська рада, головний спеціаліст з питань культури, сім’ї, молоді та спорту |
|
Харковець Галина Василівна |
Локницька сільська рада, діловод |
|
Кушнерук Людмила Дмитрівна |
Локницька публічно-шкільна бібліотека, бібліотекар |
|
Селевчук Анатолій Григорович |
Локницька сільська рада, депутат |
|
Данілович Олена Адамівна |
Локницька сільська рада, головний спеціаліст з питань землевпорядкування та архітектури |
|
Редько Марія Михайлівна |
Сільськогосподарське комунальне підприємство «Обрій», директор |
|
Харковець Людмила Яківна |
КЗ «Храпинська ЗОШ І-ІІ – спупенів», директор |
|
Проневич Надія Миколаївна |
КЗ «Нобельська ЗОШ І-ІІІ –ступенів», директор |
|
Данілович Мирослава Русланівна |
РДГУ, студентка |
|
Троневич Віталій Сергійович |
РДГУ, студент |
|
Данілович Аліна Олександрівна |
РДГУ, студентка |
Підготовка стратегічного плану розпочалася з проведення соціально-економічного аналізу, який включав у себе:
- дослідження основних тенденцій соціально-економічного розвитку сукупності населених пунктівЛокницької ОТГ за попередній період, дослідження оточення (зовнішнього середовища) та оцінка можливостей розвитку громади,
- проведення у травні-серпні 2019 року опитування 3 000 мешканців та 20 представників бізнесу.
16 жовтня 2018 року в приміщенні сільської ради с.Локниця відбулося перше засідання членів Робочої групи, під час якого були проведені:
- презентація та обговорення результатів стратегічного аналізу громади,
- формулювання та обговорення прогнозів та сценаріїв розвитку громади,
- проведення SWOT-аналізу – ідентифікація факторів SWOT.
На основі напрацювань засідання Робочої групи був розроблений проект SWOT-матриці – проведений аналіз взаємозв’язків факторів SWOT через матрицю SWOT/TOWS та підготовлені базові аналітичні висновки щодо порівняльних переваг, викликів та ризиків розвитку Локницької громади.
10 січня 2019 року в приміщенні сільської ради відбулося друге засідання членів Робочої групи, під час якого були проведені:
- визначення стратегічних, операційних цілей та завдань стратегії,
- оголошення про підготовку технічних завдань на проекти розвитку, які відповідають завданням Стратегії.
Упродовж січня-березня 2019 року відбувалася підготовка технічних завдань на проекти розвитку, які відповідають завданням Стратегії. Усього за цей період зацікавленими у розвитку Локницької громади, представниками місцевого самоврядування, місцевих органів державної влади, бізнесу, громадських організацій було підготовлено 5 ідей, загальна вартість яких перевищує 3 млн. грн.
21 березня 2019 року відбулося третє засідання членів Робочої групи, під час якого були проведені відбір та корегування технічних завдань на проекти розвитку для плану реалізації Стратегії.
Усі засідання Робочої групи проводилися у відкритому режимі, тому усі бажаючі мали можливість брати участь в розробці Стратегічного плану. Координували роботу та забезпечували технічний супровід розробки Стратегічного плану представники Рівненського відокремленого підрозділу установи «Центр розвитку місцевого самоврядування».
Методичне забезпечення, експертний аналіз даних і результатів досліджень, надання консультаційних послуг з питань стратегічного планування забезпечував Тарас Микитин, радник з питань регіонального розвитку Рівненського відокремленого підрозділу установи «Центр розвитку місцевого самоврядування».
3. КОРОТКА ХАРАКТЕРИСТИКА ГРОМАДИ
Рис. 1. Вараський район
Рис.2. Мапа Локницької територіальної громади
Локницьку територіальну громаду утворено відповідно до ст. 8 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» від 24 травня 2016 року № 36 з центром в с.Локниця Зарічненського району Рівненської області, шляхом об'єднання Локницької, Кутинської, Кухченської та Нобельської сільських рад.
До складу Локницької сільської ради увійшли населені пункти: с. Локниця, с.Храпин, с.Кутин, с.Любинь, с.Кутинок, с.Задовже, с.Заозер’я, с.Нобель, с.Млин, с.Дідівка, с.Котира, с.Кухче, с.Новосілля, с.Радове з адміністративним центром у с. Локниця Зарічненського району Рівненської області.
В 2020 році відбулося розширення територіальних меж Локницької громади, приєдналося 6 населених пунктів: с. Сенчиці, с. Дубчиці, с. Омит, с. Прикладники, с. Гориничі, с. Ніговищі. та відбулося об'єднання двох районів: Зарічненського і Володимирецького, та створено новий Вараський район.
Перші вибори сільського голови та депутатів ради відбулися 28 серпня 2016 року.
Таблиця 3. Населені пункти Локницької ТГ та їх характеристики
№ |
Найменування територіальних громад та населених пунктів, що входять до їх складу, із зазначенням адміністративного статусу |
Чисельність населення станом на 01.01.2021 |
Відстань до адміністративного центру територіальної громади, км |
1. |
Локницькасільська рада: |
1467 |
- |
|
село Локниця |
1076 |
- |
|
село Храпин |
391 |
5 |
2. |
Кутинський старостинський округ: |
1220 |
- |
|
село Кутин |
447 |
8 |
село Любинь |
164 |
10 |
|
|
село Кутинок |
69 |
13 |
|
село Задовже |
209 |
13 |
|
село Заозер’я |
331 |
13 |
3. |
Нобельський старостинський округ: |
585 |
- |
|
село Нобель |
285 |
16 |
|
село Млин |
118 |
17 |
село Дідівка |
112 |
14 |
|
село Котира |
70 |
15 |
|
4. |
Кухченський старостинський округ: |
1739 |
- |
село Кухче |
795 |
14 |
|
село Новосілля |
146 |
12 |
|
село Радове |
798 |
17 |
|
5. |
Сенчинський старостинський округ: |
494 |
- |
село Сенчиці |
126 |
15 |
|
село Дубчиці |
101 |
17 |
|
село Прикладники |
155 |
19 |
|
село Омит |
56 |
25 |
|
село Ніговищі |
37 |
30 |
|
село Горіничі |
19 |
28 |
Адміністративний центр Локницької сільської ради розташований у с.Локниця по вулиці Центральна, 55. Село Локниця розташоване на північному заході Вараського району Рівненської області за 220 кілометрів від обласного центру м.Рівне та за 131 км від районного центру м. Вараш..
Локницька територіальна громада розташована у північно-західній частині Вараського району Рівненської області. Рельєф території населених пунктів рівниний. Грунтовий покрив представлений дерново-підзолистими грунтами.
Межує з Любешівською громадою Волинської області, Зарічненською громадою та з республікою Білорусь.
3.1. Природніі ресурси
Територія сільської ради становить 36288,4 тис гектара (10,8% від загальної території Вараського району). Землі запасу – 2623,5 тис гектара (7,2%), землі лісового призначення – 11349,8 тис гектара (31,2%), землі житлової та громадської забудовани – 635,1 тис гектара (1,7%), землі водного фонду – 1825,1 тис гектара (5,0%), землі с/г призначення – 14593,3 тис. гектар (40,2 %) землі у користувані підприємств – 2502,1 тис. гектара (6,8 %), землі у користувані громади – 2754,3 тис. гектар (7,6 %), заклади установ – 5,0 тис. гектара (0,01 %).
Рис.3. Структура земельного фонду Локницькоїсільської ради
До складу Локницької територіальної громади входить 20 населених пунктів. Питома вага сільської ради в Вараському районі за територією – 10,8 %, населеня – 4 %.
Загальна протяжність сільської ради від населеного пункту Локниця до всіх крайніх населених пунктів становить 29,5 км.
Площа лісів становить 11349,8 тис гектара, лісистість 31,2 %. Середня забезпеченість лісом на одного жителя громади становить 2,0 гектара. Локницька ТГ багата водними ресурсами. Територією громади протікає три річки: Веселуха, Стохід, Прип′ять та є п'ять озер: Задовження, Посвідське, Засвідське, Нобельське, Омитське.
Територією сільської ради проходить траса державного значення Любешів-Морочнне-Пінск.
Сільська рада має зручне географічне положення, автошляхи дають змогу дістатись до обласного центру – м. Рівне, автомобільнними шляхами – 220 км.
3.2. Демографічна ситуація
Населення сільської ради станом на 1 січня 2021 року становило 5,505 тис.осіб населення. Щільність населення – 0.05 осіб на 1 кв.км.
Загальна чисельність пенсіонерів сільської ради станом на 01.01.2021 становила 1,286 тис осіб.
З 2016 року спостерігається зниження чисельності населення за рахунок скорочення народжуваності та значних міграційних процесів. За цей період кількість населення громади зменшилася – на 89 осіб або 1,6%.
Демографічне навантаження в громаді становить на 1000 осіб працездатного віку 26,8%.
3.3. Інфраструктура Локницької сільської ради
Транспортне обслуговування господарського комплексу і населення сільської ради здійснюється автомобільним видом транспорту. Територією громади проходить траса державного значення Любешів – Морочне – Пінск. Крім того, ціла мережа інших доріг в населених пунктах та між ними з твердим покриттям, щебеневим, гравійним, шлаковим. Протяжність автомобільних шляхів загального користування – 65,0 кілометра з них: з твердим покриттям – 32,64 км(асфальтне покриття - 17.6 км, щебеневе, гравійне, шлакове покриття – 15,04 км).
Перевезення пасажирів проводять приватні перевізники. Автомобільний транспорт мережі приміський та міжміських автобусних маршрутів забезпечує перевезення пасажирів в межах громади та зв’язує з: смт. Зарічне, м. Дубровиця, м. Сарни, м. Рівне. Автобусним сполученням охоплено всі населені пункти.
За останні роки спостерігається позитивна динаміка у сфері телекомунікаційних, поштових послуг, в основному за рахунок збільшення надання послуг мобільного зв’язку.
Населення має можливість отримувати аудіовізуальну інформацію національних мовників через супутникове та ефірне мовлення.
Населені пункти територіальної громади електрифіковані. Послуги мобільного зв’язку в громаді надають ПРАТ «Київстар», ПРАТ «ВФ Україна». Кількість абонентів мобільного зв’язку становить близько 4,4 тис одиниць.
Значне зростання показує проникнення Інтернету в населені пункти громади. Проводовий доступ наявний майже у всіх населених пунктах. Безпровідний доступ надає ТОВ «Інтертелеком», «Київстар», «ВФ Україна» стабільне покриття наявне на території сільської ради.
Мережа об’єктів поштового зв’язку нараховує 7 відділень зв’язку «Укрпошта». Найбільшу частину загального фінансового обсягу «Укрпошти» складають кошти, що зосереджені у секторі фінансових послуг: виплата пенсій, грошової допомоги, відправлення поштових переказів, приймання платежів та торговельної виручки. Однією з традиційних і пріорітетних послуг «Укрпошти» є організація передплати у населених пунктах громади та доставка споживачам періодичних видань.
Електропостачання в сільській раді зхдійснює ПАТ «Рівнеобленерго».
В населених пунктах об'єднаної територіальної громади використовується пічне опалення та твердопаливні котли.
Набуває поширення використання твердопаливних котлів, як серед населення, так і в бюджетних установах. Починаючи з 2017 року в закладах соціальної сфери, що перебувають в управлінні сільської ради, встановлено 6 твердопаливних котлів загальною потужністю
350 МВт. Це дозволяє використовувати місцеві види палива.
У системі освіти на території сільської ради функціонують 6 закладів освіти, з них 4-ліцеї, 2- гімназії. В закладах освіти навчається 746 учнів у 59 класах, навчальний процес забезпечує 200 працівників, з них 130 вчителі.Є 5 закладів дошкільної освіти, з них 4 дошкільних навчальних закладів з короткотривалим перебуванням. Дошкільну освіту отримують 86 вихованці у 6 групах, виховний процес забезпечує 20 працівників, з них 12 осіб педагогічного складу.
Заклади дошкільної освіти охоплюють 47% дітей дошкільного віку, при цьому середня наповнюваність групи становить 20,5 осіб.
Мережа закладів охорони здоров’я об’єднаної територіальної громади, що обслуговує населення Локницької сільської ради Вараського району Рівенської області складає
13 закладів охорони здоров’я – 10 ФАПів та 3 лікарські амбулаторії загальної практики/сімейної медицини та 10 фельдшерсько-акушерські пункти, які фінансуються за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Населенню громади надається необхідна безоплатна медична допомога з «Програмою надання громадянам гарантованої державною безоплатної медичної допомоги», яка затверджена Постановою КМУ № 955 від 11.07.2002.
На території Локницької сільської ради функціонує 13 закладів культури (1 будинок культури та 12 сільських клубів), в яких працює 11,25 штатних одиниць. В закладах культу діє 26 об'єктів дозвілля. Усі клубні установи забезпечені технічними засобами, обладнанням та апаратурою, що сприяє ефективній роботі у підготовці та проведені культурно-масових заходів. Для задоволення культурних естетичних та духовних потреб населення в закладах культури функціонує 25 аматорських формувань, в якиї займається 206 учасників різновікових категорій. Два аматорських формування (фолькльорний та драматичний) мають звання «народний».На протязі року працівниками культури та учасниками художньої самодіяльності було підготовлено та проведено концерти та вистави в загальній кількості 83 заходи. Працівниками культури проведено 1064 культурно-освітніх та розважальних заходів (в т.числі вечори відпочинку), 65 суспільно-політичних заходів. Організовано та проведено 21 виставку творів мистецтва місцевих майстрів (8 майтрів мистецтва). Загальна сума надходжень: 1 975 грн, витрати: 1 973 грн.Клубні заклади діють з метою духовного розвитку особистості, формування громадської думки, сприяють консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвитку етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів національних меншин України. Створюють умови для розвитку народної творчості, задоволення культурних потреб і організації відпочинку населення громади.
В територіальній громаді функціонує 9 - публічно-шкільних бібліотек, із загальною штатною чисельністю 7,5 одиниць. Загальна площа приміщень бібліотеки 417 кв.м. Зареєстрованих користувачів бібліотек, згідно з єдиною реєстраційною картотекою протягом року 3573 осіб. Зареєстровано 3861 користувачів, які відвідали бібліотеку протягом року, 30462 – квідвідувань бібліотеки протягом року зареєстрованих користувачів. Кількість відвідуваних масових заходів, організованих бібліотекою 4776. На протязі 2019 року до бібліотечного фонду надійшло 3332 примірники. Загальна сума надходжень за 2019 рік – 433197 грн, використаних коштів – 438067 грн.
При Локницькій територіальній громаді створено програмний комплекс «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада» (ПК «ІІС «Соціальна громада»») – це клієнт сервісний WEB додаток, який розроблено з метою наближення адміністративних послуг соціального характеру до мешканців об'єднаних територіальних громад (далі ТГ). ПК «ІІС «Соціальна громада»» об'єднує у єдиному інформаційному середовищі «фронт» - офіси прийом документів від населення.
Переваги для населення громади:
1.Можливість оформити та отримати адміністративну послугу соціального характеру ближче до місця проживання, а не їхати за нею до УСЗН – у районний центр.
2.Пришвидшення процесу прийому заяв від громадян шляхом формування електронних заяв, як для призначення усіх видів соціальних допомог та компенсаційних виплат, так і для взяття пільговика на облік, призначення житлової субсидії. Електронна заява друкується та підписується заявником.
3.Можливість відстеження стану розгляду заяв після звернення до «фронт» – офісу.
Створено комунальну установу «Центр з надання соціальних послуг» Локницької сільської ради, яка заходиться в с.Кухче вул.Центральна,1 ,Вараського району ,Рівненської області ,фунціонує з 06.01.2021 року. В комунальній установі працюють 15 робітників: 1- директор установи,14 - соціальних робітників. Згідно з штатним розписом є посада соціального фахівця. Тут надаються такі базові соціальні послуги: екстрене (кризове) втручання, консультування, соціальний супровід, представництво інтересів, посередництво (медіація),соціальна профілактика. На обліку в установі перебувають 103 людини ,з них особи похилого віку,інваліди,безробітні одинокі громадяни, яким надається послуга-догляд вдома. Також на обліку в установі перебувають 12 сімей,які потрапили в складні життєві обставини.
При Локницькій ТГ функціонує пожежне депо, на балансі- 1 пожежний автомобіль ГАЗ - 53, кількість штатних одиниць – 1.Фінансове забезпечення здійснюється за рахунок коштів місцевого сільського бюджету.Створення пожежного депо сприяє суттєвій мінімалізації часу прибуття пожежно-рятувальної служби до місця надання допомоги та підвищує рівень безпеки у навколишніх населених пунктах громади. Також це сприяє зменшенню випадків травмувань людей та зменшує матеріальні збитки внаслідок пожеж, ліквідація яких розпочинається на початковій стадії виникнення.
На території громади функціонує ДП «Зарічненський лісгосп» Локницьке лісництво з загальною чисельністю 17 працівників.Загальна площа лісництва 9902 гектара. Локницьке лісництво за рік реалізовало 16 000 м3 продукції. Розмір вирощуваної лісовідновлюючої території 45 гектра.Основні лісоутворюючі породи посадочного матеріала: сосна – 155 000 шт, дуб черешчатий – 6 000 шт, дуб червоний – 6 000 шт, горобина чорноплідна – 7 000 шт. Проводиться переробка шишок сосни – 15 тонн в рік з виходом насіння сосни 160 кг. На балансі лісництва: 2 – трактора, ЗІЛ 131 грузовий, автомобіль УАЗ, пожежний автомобіль ГАЗ - 66.
В галузі впроваджуються сучасні технології: комп’ютеризовано та підключено до мережі Інтернет 6 закладів освіти. Функціонує вільна зона wi-fi на території всіх шкіл громади. Підключено та функціонує вільна зона wi-fi на території адмінприміщень: Кухченського старостинського округу, Кутинського старостинського округу, Нобельського старостинського округу та Локницької сільської ради.
На території громади запровадили фестиваль «Гостина громада» тасвято «День села Кухче» не тільки задля відпочинку, а й для згуртування мешканців громади.Фактор згуртування ОТГ вкрай необхідний. Адже вирішення багатьох питань тепер покладається на громаду та її мешканців. Такі свята необхідні, бо вони згуртовують людей.
Локницька територіальна громада має значний рекреаційний потенціал. В селі Заозер'я: озеро «Задовження» - 65,1 гектара, озеро «Посвідське» - 6,5 гектара. В селі Нобель: озеро «Засвітське» - 21,3 гектара, озеро «Нобельське» - 500,00 гектара, в селі Омит озеро «Омитське» - 57,3 гектара.
На території Локницької об'єднаної територіальної громади створено Нобельський національний природний парк з метою збереження, відтворення та ефективного використання типових і унікальних природніх комплексів Західного Полісся, які мають особливу природохорону, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну ціність. В межах національного парку розташовані озера Нобель, Засвітське. До території національного природного парку включено 25318,81 гектара земель державної власності.
Прикла́дники - пункт пропуску через державний кордон України на кордоні з Білоруссю.
Розташований у Рівненській області, Вараський район, поблизу однойменного села Прикладники на автошляху Р76. З білоруського боку знаходиться пункт пропуску «Невель» на трасі Р147 у напрямку Пінська.
Вид пункту пропуску — автомобільний. Статус пункту пропуску — міждержавний.
Характер перевезень — пасажирський, вантажний.
Окрім радіологічного, митного та прикордонного контролю, пункт пропуску «Прикладники» може здійснювати фітосанітарний, ветеринарний, екологічний контроль та контроль Служби міжнародних автомобільних перевезень.
3.4. Господарський комплекс
Провідне місце в економіці сільської ради займає сільське господарство. Основними напрямками є вирощування зернових культур (крім рису) бобових культур і насіння олійних культур.
Загальна площа сільськогосподарських угідь становить – 14593,3 тис. гектара.
На території сільської ради обробіток землі ведуть 3 агроформувань.Товариство з обмеженою відповідальністю «Діва-Агролан» взято в оренду: рілля – 1263,0 тис. гектара. Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофілд Україна» взято в оренду: рілля - 516,9 тис. гектара. Товариство з обмеженою відповідальністю «АК Полісся» взято в оренду: рілля - 1105,8 тис. гектара, сіножатті - 1181,1 тис. гектара, пасовища - 567, 6 тис. гектара.
Галузі промисловості – лісопильне та стругальне виробництво,на території Локницької ТГ зареєстровано 5 підприємств.
У сфері торговельного обслуговування населення мережа підприємств торгівлі та ресторанного господарства сільської ради становить 28 підприємств різних форм власності.
Підприємницькою діяльністю в громаді займаються 36 малих підприємств, а також 26 фізичних осіб-підприємців.
3.5. Фінансово-бюджетна сфера
Основною метою діяльності Локницької об’єднаної територіальної громади у сфері бюджетно-фінансової політики є формування достатніх ресурсів для фінансування пріорітетних напрямків соціально-економічного розвитку громади та підвищення ефективності використання бюджетних коштів.
Сутність фінансово-бюджетної політики заключається в поєднанні конкретних цілей та відповідних засобів, за допомогою яких вирішуються поставлені задачі.
Загальний обсяг доходів Локницької сільської ради Вараського району Рівненської області на 2021 рік становить 53094,0 тис. грн., у тому числі власні доходи – 11594,1 тис. грн., освітня субвенція – 27493,2 тис. грн., базова дотація – 10383,6 тис. грн., додаткова дотація – 953,9 тис. грн.
Найбільшу питому вагу в обсязі власних доходів складає податок на доходи з фізичних осіб – 56 %, податок на майно – 29,1 %, єдиний податок – 9,4 %, рентна плата спеціальне використання лісових ресурсів - 4,3 %, акцизний податок – 0,4%, адміністративні збори та платежі – 0,85 %.
Із загального обсягу видатків бюджету сільської ради 47227,9 тис.грн., найбільший обсяг видатків на утимання загальноосвітніх навчальних закладів – 27862,5 тис. грн., видатків на дошкільну освіту 2001,2 тис. грн., видатки на утримання установ культури – 2072,1 тис. грн., апарат управління – 5072,7 тис.грн.
Обсяг бюджету загального фонду Локницької сільської ради Вараського району Рівненської області на 2021 рік
№ п/п |
Найменування |
Затверджено з урахуванням змін на 2020 рік |
1 |
Податок та збір на доходи фізичних осіб |
6454,9 |
2 |
Рентна плата спеціальне використання лісових ресурсів |
500 |
3 |
Акцизний податок |
52 |
4 |
Податок на прибуток підприємств |
11,9 |
5 |
Податок на майно, в т.ч.: |
3382,0 |
|
Податок на нерухоме майно, відміне від земельної ділянки |
145 |
|
Земельний податок з юридичних та фізичних осіб |
177 |
|
Орендна плата з юридичних та фізичних осіб |
3060 |
6 |
Єдиний податок |
1095,0 |
7 |
Адміністративні збори та платежі |
98,3 |
8 |
Державне мито |
- |
9 |
Екологічний податок |
- |
10 |
Інші надходження |
- |
|
РАЗОМ |
11594,1 |
11 |
Базова дотація |
10383,6 |
12 |
Субвенція НУШ |
429,9 |
13 |
Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам |
27493,2 |
14 |
Субвенція з державного бюджету соціально-економічного розвитоку |
1497,7 |
15 |
Субвненція з державного бюджету спрямована на підвищення доступності широкосмугового доступу до інтернету у сільській місцевості |
434,7 |
16 |
Субвенція з місцевого бюджету на надання допомоги особам з освітніми проблемами |
211,8 |
17 |
Субвенція з місцевого бюджету на здійснення підтримки окремих закладів та заходів в системі сфери здоров'я (інсулін) |
95,1 |
18 |
Інші субвенції місцевого бюджету |
- |
19 |
Додаткова дотація |
953,9 |
|
Всього доходів: |
53094,0 |
20 |
Спрямований вільний залишок бюджетних коштів |
- |
21 |
Кошти передані із загального фонду бюджету дор бюджету розвитку (спеціального фонду) |
- |
Обсяг видатків загального фонду бюджету Локницької сільської ради Вараського району Рівненської області на 2021 рік
№ п/п |
Найменування |
Затверджено з урахуванням змін |
1 |
Державне управління, в т.ч.: |
5072,7 |
|
Органи місцевого самоврядування |
4498,7 |
|
Служба дітей |
140,0 |
|
Фінансовий відділ |
434,0 |
2 |
Освіта, в т.ч.: |
30113,7 |
|
Дошкільні заклади освіти |
2001,2 |
|
Загальноосвітні школи (в т. ч. школа-дитячий аадок, інтернат при школі), спеціалізовані школи, ліцеї, гімназії, колегіуми в т. ч.: |
27862,5 |
|
Інші освітні програми |
250,0 |
3 |
Охоронва здоров'я в т.ч.: |
885,5 |
|
Центри ПМСД |
885,5 |
4 |
Програми і централізовані заходи у галузі охорони здоров»я |
111,1 |
|
Субвенція з місцевого бюджету на здійснення підтримки окремих закладів та заходів в системі сфери здоров'я (інсулін) |
111,1 |
5 |
Соціальний захист та соціальне забезпечення |
120,0 |
6 |
Надання соціальних послуг |
1249,6 |
7 |
Житлово-комунальне господарство в т.ч.: |
466 |
|
Благоустрій міст, сіл, селищ |
466 |
8 |
Культура і мистецтво в т.ч.: |
2072,1 |
|
Бібліотеки |
741,9 |
|
Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу |
1295,2 |
|
Інші заходи в галузі культури і мистецтва |
35,0 |
9 |
Фізична культура і спорт |
20,0 |
10 |
Інші послуги пов'язані із економічною діяльністю |
577,2 |
|
Програма інформатизації |
142,5 |
|
Субвненція з державного бюджету спрямована на підвищення доступності широкосмугового доступу до інтернету у сільській місцевості |
434,7 |
10 |
Транспорт, дорожнє господарство, зв'язок, телекомунікації та інформатика |
- |
11 |
Цільові фонди |
- |
12 |
Видатки не віднесені до основних груп в т.ч.: |
3676,4 |
|
Резервний фонд |
- |
|
Інші субвенції з місцевого бюджету районному бюджету |
1398,1 |
|
Субвнеція державного бюджету |
335,0 |
|
Пожежна охорона |
331,2 |
Всього видатків: |
52404,0 |
Обсяг видатків спеціального фонду бюджету Локницької сільської ради Вараського району Рівненської області на 2021 рік
№ п/п |
Найменування |
Затверджено з урахуванням змін |
|
Видатки на програму НУШ |
136,8 |
|
Видатки на освіту |
1055,7 |
|
Видатки на медицину |
205,0 |
|
Культура та послуги |
488,0 |
|
Благоустрій |
14,7 |
|
Землеустрій |
322,7 |
|
Використання субвенції соціально-економічного розвитку |
1497,7 |
|
Програма інформатизації |
67,1 |
|
Інша субвенція місцевому бюджету |
688,0 |
|
Всього видатків |
4475,7 |
. ГОЛОВНІ ЧИННИКИ СТРАТЕГІЧНОГО ВИБОРУ
4.1. Деякі прогнози розвитку Локницької громади до 2025 року
Як вже було зазначено у вступній частині, складність аналізу соціально-економічних тенденцій, і, тим більше, їх прогнозування, для новоутворених об’єднаних територіальних громад полягає у тому, що громади як цілісні соціально-економічні системи поки що не мають своєї спільної «історії», хоча кожен населений пункт громади має свою окрему «історію». Тому, вивчаючи соціально-економічні тенденції новоутвореної ОТГ, ми розуміємо певну умовність тих даних, які складає математична сукупність даних населених пунктів – суб’єктів нової ОТГ. Наприклад, сумуючи статистичні демографічні дані по громаді, ми частково «губимо» специфіку якогось села, проте виходимо на певні узагальнення картини по всій громаді. Така методологія дослідження ретроспективи соціально-економічних процесів, які відбувалися на території громади до її юридичного визначення і фактичного становлення, доволі умовна, але іншої не існує. Тому, такий аналіз «сукупності даних», не будучи у строгому сенсі науковим, все ж дозволяє побачити якусь загальну картину, а відтак - і побудувати якісь прогнози на період планування.